heikebiketri

Alla inlägg den 15 juni 2013

Av Heike Emmrich - 15 juni 2013 20:26

 

Har nog aldrig varit så rädd att dö som i onsdags.......eländet började redan i måndags, då jag vaknade upp med ett igensvullet öga, och läppar.....in till VC, stötdos Betapred, helt sänkt efter det. Jag som är så vaccinerad ska inte bli allergisk !  hmmm....konstigt!  har sedan en o halv vecka svårt att andas vid ansträngning ...det realterad jag till att jag "kanske" va allergisk.....Åter till jobbet på tisdag, känner mej inte helt hundra, seg o vill bara sova....somnar när jag kommer hem...Onsdagen börjar med en störtnäsblodning , det sprutar ur näsan ....som om  det behöver lätta på trycket  ...tusan jag ska ju åka och springa Parloppet med Roine det såg jag framemot   ....9.30 är det rast.....går upp och sätter mej ..börjar prata med min Chef .....då smäller de till.....tvärstopp i andningen , ja det tar fullkomligt TVÄRSTOPP !......kan inte djup andas...bara hyperventilerar...

Det hela slutar ..med en resa i ilfart till Akuten.  Anna är  med mej hela tiden, jag har panik när jag kommer in så det blir ju bara värre med andningen då.....man tar olika prover , EKG...ber mej ligga ner , NÄ FY FAN  då dör jag !!!  då blir trycket värre och det blir total stopp .....Anna fixar så Roine får veta att jag inte kan springa i kväll. Jag hade inte en nått nummer till Roine....men Anna forskar och hittar ett ..Ringer även min dotter.....på 2 röda är hon på akuten. Jag får inget kramplösande ingenting alls....syrgas får jag....men kan iaf inte andas ordentligt!   1000 tankar snurrar runt i huvvet på mej.....vad fan händer ?????  Anna o Josse är kvar en lång stund , sen måste de åka....USch fy fasiken för att vara själv och ingen brydde sig !!   när klockan är 16.30 får jag veta att jag ska läggas in på IVA /hjärtintensiven....  NEJ ; NEJ !!  jag får fullkomlig panik det är inget fel på mitt  ...jag har svårt att andas....jo eftersom din högra arm börjat domna o göra ont ska du dirket uppp.....JAG VÄGRARA , jag vill ha en röntgen på lungorna , det är väl där ni ska leta efter felet......JAG ÄR SÅ ARG .................!!!!! messar Josse kom och hämta mej NU !!!    KOM ! KOM !....ta mej härifrån !!     ist för att hämta mej ringer Josse , SSK på akuten som har hand om mej  och säger till dom att INTE släppa hem mej !!!   när jag får reda på det börjaar jag STÖRTTJUTA !!    och blev jätte arg för att ingen lyssnade på mej...Syrran messade VA KVAR !!...jag vill att dom tar bort "porten" de har satt i armvecket...för jag ska gå hem nu , jag kan lika väl dö hemma !!!   iomed att jag blir så förbannad , får jag nada luft och håller på att tuppa av......då får jag min röntgen av lungorna    - och vi tänker ta på hjärtat också.......!!!!    när röntgen är klar körs jag snabbt i väg till IVA och blir uppkopplad till allt möjligt ,jag hade inte en chans att tjata på att få åka hem.... får även en skaplig dos morfin, mot smärta säger dom , jag tror dom vill lugna mej.....personalen på IVA är så trevliga , så jag taggar ner.....förklarar var jag har "stopp" någonstans.....då tittar sköterskan på min rygg och ser och känner att hela min högra sida är svullen , hård och varmt....läkaren där nere nonchalerade allt jag sa , och äntligen efter" 100 timmar" på akuten är det någon som lyssnar på mej....när morfinet verkar , får jag lättare att andas.....då har jag varit på sjukan sen fm .och nu är klockan 18.00.....jag är helt slut.....men kan fortfarande inte andas bra.....röntgen visar inget fel, maskinen jag är uppkopplad mot visar fina värden    .......men jag får inte åka hem.....för det ska tas prover på mej hela tiden tills i morgon bitti....!!  

Jag gråter under täcket......måste stänga av mobilen, den stör IVA´s apparater.....då kan jag inte be någon komma och hämta mej................IVA´s personal är hur snälla som helst mot mej.....fixar mat också för jag har ju inte ätit sen frukost!  Får en ny dos morfin vid midnatt, tur att jag ber om att få gå på toa innan, för jag seglar bort helt å hållet efter den dosen.......men kan fortfarande inte ligga ner ...sitter och sover hela natten lite lätt tillbaka lutat.

Efter ronden på fm vid 10.0 får jag åka hem , -du har jättebra värden och ett fint   , läkare ber att få känna på ryggen , ssk har berättat för honom om min teori.......hela skuldran är som ett sköldpaddskal !!   med en massa muskel knutor!!!   vad har du gjort....???   ingen aning   ......du måste på massage för det här stör ju helt klart din andning!  åker hem med lika dålig andning......men jag är fortfarande lite dimmig o lugn efter dosen....Josse hämtar mej , så jag kan ta bilen hem   , hade hämtat hem den till Oppeby....då får jag för mej att jag ska till skolan och hämta min kalender...som om den va viktig nu....?????  Anna får spader på mej för att jag kör bil !!!!  så hon kör mej hem i min bil och vaktmästaren får hämta upp henne i Oxl och köra tillbaka henne.......

Jag har bett Anna att ta tillbaka tjänsten på Herrhagen , hon ska vara med oss  , då flinar hon .....

Vä hemma hamnar jag på soffan och där blir jag liggandes.......men bestämmer mej för att vara med på skolavslutningen....PUH!     men om jag vilar går det nog bra......det visar sig att jag får ta bilen in till LIdl och gå med eleverna därifrån till vallarna, jag hypervetilerar redan när jag kommer till skolan på morgonen. Anne har då spänt ögonen i mej.....underbar avslutning   , efteråt åker Sussie och jag till Sailor, kan knappt få ner maten för jag får inte luft !!  SHIT !....  15.00 ska jag till Levi för massage.....berättar hur det varit , och att jag fick ligga kvar för att man trodde jag fått hjärtinfarkt  !!!   Han sa direkt att du har stopp i din diafragma, nu ska vi bara hitta varför....AJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ.....AJJJJJJJJJ
JJJJJJJJJJJJJJJJJJJ    efter en timme är jag MÖR och halv dö....får blåsa i Peff.mätaren visar bättre lungkapacitet ......hela min stora muskel (som jag glömt namnet på)  va i kramp som drog med sig en massa andra muskler till kramp gjorde att min diafragma kom i kläm , hade nästan ingen funktion alls på den.....  på höger sida......Levi va inne på att jag sträckt mej ...NÄÄÄÄÄ sa jag inget jag vet !??  

I morse funkade andningen bättre.....dock inte fullt ut.....men det har släppt mer och mer under dagen, har klarat en långpromenad med Sussie , UTAN att hyperventilera........

Dagen har annars tillbringats på den soliga balkongen med en bra bok.  Min kropp är sliten efter allt, kryper inte ens i benen.....

Till Trosaloppet hoppas jag att jag är på G igen , 2 v kvar.  Kommer du med då ist ?

Ta vara på livet, man vet aldrig vad som händer......  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Heike´s gäster


Ovido - Quiz & Flashcards